top of page

GHOST NOTES

Solo Show

Curated by Elisabetta Rastelli 

Street Levels Gallery, Firenze (IT)

Sept. 2018

Credits by Laura Marchini

Street Art​: una, nessuna, centomila.
Certo il nome è recente quanto seducente. Ma cosa indica? Le definizioni e le relative contraddizioni si sprecano, rafforzate da una crescente curiosità da parte del grande pubblico.
Sono proprio queste “incongruenze” che interessano il lavoro di Riccardo Sala. Quei molteplici livelli di lavorazione e ideazione che possono permettere a questa corrente artistica di evolversi; uscire dallo stereotipo che opprime la sua stessa definizione; ampliare un immaginario che ad oggi sembra limitarsi al graffitismo o writing americano, piuttosto che alla pittura murale politicamente impegnata. Certo il muro rimane un protagonista, oggi come allora, e cioè sin da quando nell’epoca preistorica venne scelto come supporto illustrativo per immagini raffiguranti scene di caccia, riti magici e propiziatori, oppure, semplici segni di un passaggio. Ma la storia ci insegna che dietro una semplice opera muraria, affresco, graffito o stencil che sia, vi è molto di più... Una memoria che desidera lasciare una traccia, una voce, uno studio preparatorio che si avvale di diverse tecniche e medium,​ un momento per formativo e intimo tra l’idea e la sua realizzazione.
La S​ treet Art acquista così un significato differente, sviluppandosi su più livelli, come suggerito dal nome dello spazio espositivo, Street Level Gallery. Da qui l’attenzione verso il lavoro di Sala che, pur nascendo da un approccio all’arte urbana in cui opera sotto lo pseudonimo di Rikyboy, si è distinto per una parallela attenzione verso la pittura e la tecnica dell’incisione.
Questa mostra personale nasce proprio dall’intento di restituire al pubblico una panoramica completa di un percorso artistico diversificato, in cui cambia il supporto ma permane la presenza di un immaginario fortemente simbolico. A dominare sono, infatti, i ripetuti richiami ad antiche strutture architettoniche: bassorilievi di finestre e portoni che sembrano condurre lo sguardo verso una terza dimensione, come evidente nelle opere su carta “Riposo Assicurato” (2017) e “Portale” (2017). Uno spazio abitato a sua volta da oggetti ed elementi naturali, che si inseriscono nell’opera impersonificando frammenti di vita - “Visione di Calice” (2017) o “Memoria” (2017) - tra cui spicca spesso la sagoma di una chiave, quasi a voler indicare un possibile accesso.
Questi lavori ibridano sfondi astratti e colorati, con appunti grafici descritti dall’artista come “note impercettibili”, senza le quali mancherebbe la trama principale dell’opera.
Così, improvvisamente diventano visibili le “Ghost Notes” le note fantasma che vanno dall’osservazione e successiva restituzione di un dettaglio fotografico, al titolo di una canzone dei Dot Hacker a cui l’artista sta pensando e che dà il titolo all’opera stessa: come nel caso dell’intervento urbano fatto in Romania nel 2017 intitolato “Elevator” (2017). Pause... suoni sussurati... silenzi sacrali...calici e piume come resti di un rituale. Questo universo dai toni dark va a comporre la melodia su cui verte l’intera mostra e che trova il suo apice nel trittico di serigrafie “This is Dedicated” (2018) per cui sembra richiesto un

momento di religioso ossequio. Poi lo sguardo si sposta verso le fotografie recuperate dall’artista, che oltre ad essere un importante spunto di ispirazione testimoniano, insieme agli oggetti, la volontà di concepire la “strada” come contenitore idee, mentre la nostra mente, tra suoni e immagini, cerca di ricostruire una personale narrazione.

Elisabetta Rastelli

Street Art: one, no one, one hundred thousand.

 

Surely, the name is recent as much as it is seductive, but what does it indicate? Its definitions and its relative contradictions are wasted, reinforced by a growing curiosity from the greater public.

These inconsistencies are what interest Riccardo Sala’s work. It is precisely these inconsistencies, with their many levels of process and ideation, that allow the artistic current to evolve, to escape from the stereotype that oppresses its own definition, to amplify an imagination that today seems to be restricted to graffitti or american writing, rather than politically engaged mural painting. Certainly, the wall remains as much of a protagonist today as it was back in prehistoric times when it was used as a medium to illustrate images depicting hunting scenes or magical rites, or simply passing signs. History, however, teaches us that behind a simple wall, fresco, graffitti or stencil, there is much more. The wall is a memory that desires to leave a mark, a voice, a preparatory study which uses several techniques and mediums. It is an intimate performative moment between the idea and its making.

In this way, Street Art acquires a different meaning, expanding its levels, as it is suggested by the name of the exhibition space, Street Levels Gallery. Hence the attention towards Sala’s work, who, although having come to light through his focus on urban art with the pseudonym RIKYBOY, has distinguished himself for his parallel attention towards painting and engraving.

This exhibition emerges from the desire to provide the public a complete panoramic of a diversified artistic journey, in which the medium changes but the presence of a strongly symbolic artistic imagination remains. Among them dominate the repeated references to ancient architectural structures: bas-reliefs of windows and doors that seem to transport the eye to a third dimension, as seen in the works on paper “Rest Assured” (2017) and “Portal” (2017). His work consecutively portrays a space inhabited by objects and natural elements, which are inserted in the work to personify fragments of life- “Vision of a Chalice” (2017) or “Memory” (2017) - among which the shape of a key often stands out, almost as if to indicate a possible access.

These works merge abstract and colored backgrounds, with graphic notes described by the artist as “imperceptible notes,” without which the main theme of the work would be missing.

Thus, the “Ghost Notes” become suddenly visible. Those phantom notes that go from observation and subsequent restitution of a photographic detail, alongside the title of a Dot Hacker song which the artist is thinking of and bringing him inspiration for the creation of a work, as shown in the catalog through the various selected citations.

Whispered dreams… sacred silences… chalices and feathers as remnants of a ritual.

The “Ghost Notes” attempt to involve all the senses transforming them into a melody that intends to guide the viewer inside the exhibition space. Meanwhile, the eye moves towards the myriad of photographs collected by the artist in the last three years in Italian and European markets which, in addition to being an important source of inspiration, along with the objets testify the desire to conceive the “street” as a container of ideas. These images create another form of ghost documentation, another series of abandoned notes coming from their legitimate owners and collected by the artist. And, while the mind, between sounds and images, tries to reconstruct a personal narrative, this dark- toned universe finds its apex in the “This is Dedicated” (2018) silkscreen triptych, which seems to request a pause along with a moment of religious homage.

 

Elisabetta Rastelli


*Bibliographic note: Duccio Dogheria, Street Art, Giunti, Dossier Art, n.315.

GHOST NOTES CATALOG

Credits by  Gabriele Masi

VIDEO PREVIEW

Edited by Lucifross

bottom of page